Спляча оголена Гюстава Курбе

Походження світу французького реаліста Гюстава Курбе вперше показали публіці тільки в 1988 році.

Французькі історики Клод Шопп і Сільві Обена розкрили загадку однією з найвідоміших і найскандальніших еротичних картин 19 століття Походження світу живописця Гюстава Курбе.

Курбе потряс своїх сучасників реалістичними полотнами, на яких він зображував не історичні та біблійні сюжети, як тоді було прийнято, а повсякденне життя простих людей. City News розповідає подробиці.

 

Скандальне Походження світу

Мистецтвознавці Клод Шопп і Сільві Обена розкрили загадку однією з найскандальніших картин в історії світового живопису – на ній вкрай реалістично зображена лежача оголена жінка, раздвинувшая ноги; на полотні видно її геніталії, живіт і груди.

З великою часткою ймовірності на полотні Походження світу Гюстава Курбе зображена паризька балерина Констанс Кеньо.

Вона була коханкою дипломата Османської імперії Халіла Шерифа Паші, який і замовив художнику картину для своєї приватної еротичної колекції.

Вважалося, що моделлю для полотна була ірландка Джоанна Хиффернан, у якої був роман з учнем Курбе Джеймсом Уистлером, і, ймовірно, з ним самим.

У середині 1860-х Хиффернан позувала для кількох творів Курбе, в тому числі Прекрасна ірландка і Сплячі, яка зображує оголених жінок у ліжку і також була написана для Халіла Шерифа Паші.

Кілька років тому повідомлялося, що “верхня” частина картини з головою моделі, яку художник начебто відрізав, щоб не нашкодити репутації Хиффернан.

Мистецтвознавець Жан-Жак Фернье, фахівець з творчості Курбе, визнав картину його роботою.

Власник картини стверджував, що зіставлення полотен і живописної техніки підтвердили схожість двох картин і що на знайденої їм картині зображено саме Хиффернан.

 

 

Однак експерти не прийняли цю теорію, заявивши, що Походження світу є цілісною роботою, а не фрагментом. Крім того, автор книги Історія рудих Джекі Коліс Харві вказувала, зокрема, що ірландка була рудою, а лобкове волосся на картині Курбе – темні.

В цьому році вперше були знайдені документи, що дозволяють мистецтвознавцям бути впевненими на 99 відсотків, що Курбе написав своє полотно з Констанс Кеньо.

Гюстав Курбе Походження світу

Головний аргумент на користь нової версії знайшовся в листуванні Олександра Дюма-молодшого і Жорж Санд. В одному з уривків Дюма-син написав колезі наступне: “не Можна пензлем передати делікатне і яскраве інтерв’ю мадемуазель Кеньо з Опери”.

Насильство і секс: шокуюче мистецтво Стародавнього Риму

Французький історик Клод Шопп сверился з рукописним оригіналом і виявив, що насправді замість слова “інтерв’ю” (entretien) Дюма написав “черево” (entrailles). Багато істориків підтвердили знахідку Клоппа, і тепер версія Кеньо стала основною.

Балерина танцювала в паризькій Опері до 1859 року. На момент написання Походження світу вона була коханкою османського дипломата. На думку керівника відділу преси та фотографії французької національної бібліотеки Сільві Обенас, особистість натурниці на картині Курбе в той час не була таємницею.

Констанс Кеньо / twitter.com/MuseeOrsay

Картина, написана в 1866 році, має скандальну історію з-за свого змісту і тривалий час сприймалася як художня провокація. У 1868 році після банкрутства Халіла Шерифа Паші картина потрапила до торговця антикваріатом.

У 1889 році письменник Едмон де Гонкур знайшов її сховану за обшивкою з дерева в крамниці. У 1910 році власником став угорський барон Ференц Hatvani, який володів полотном до кінця Другої світової війни.

У 1955 році відомий французький філософ Жак Лакан купив Походження світу і повесид в заміському будинку, подалі від сторонніх очей.

Після смерті Лакана в 1981 році полотно було передано в музей Орсе. Воно вперше було показано публіці тільки в 1988 році в Бруклінському музеї в Нью-Йорку. З 1995 року Походження світу є постійним експонатом Орсе.

Картину сховали під броньоване скло і поставили постійну охорону.

 

Чим відомий Гюстава Курбе

Гюстав Курбе вважається одним з основоположників реалізму в живописі та одним з найбільших французьких художників 19 століття.

Курбе постійно торкався найбільш актуальних тем у своїй творчості, перемішуючи свої сатиричні картини з пейзажами й побутовими сюжетами. Це і виражало його концепцію натуралізму. За своє життя він написав ряд еротичних картин (в основному на замовлення), які довгий час не виставлялися на загальний огляд.

EPA

Академічна традиція живопису 19 століття вимагала, щоб на великих об’ємних полотнах зображувалися тільки історичні, біблійні або міфологічні сюжети.

Однак Курбе ігнорував ці правила і малював на великих полотнах знайомі йому з дитинства сцени сільського побуту. На думку художника, сюжети, що описують сучасність Франції, заслуговували таких великих форматів.

Курбе любив провокувати аудиторію, розсовуючи межі пристойності в мистецтві. В 1856 році він написав Дівчат на березі Сени, дві героїні якої в безладної одязі вільно лежать під деревом біля річки. Це шокувало публіку.

EPA

Аналогічну реакцію отримала інша картина Курбе “Жінка з папугою”, на якій художник в реалістичній манері зобразив свою оголену натурницю.

 

 

джерело